PRZECIĘTNA GRECZYNKA
Przeciętna Greczynka nie mogła więc korzystać z takiego ułożenia himationu, jedynie schemat z listwą mógł mieć praktyczne zastosowanie. Zapewne dlatego tak często przedstawiali artyści okresu archaicznego w himationach skośnie drapowanych boginie lub wytworne dziewicze kory z orszaku Ateny. Podane tu najważniejsze schematy układu archaicznego himationu nie wyczerpują licznych wariantów draperii archaicznej, w której artyści stylizowali spływ fałdów tkaniny, akcentując drobne załamania, i powtarzali rytmicznie regularne grupy fałdów. Polichromia archaicznej rzeźby pełnej miała na celu wydobycie lśniącej białości marmuru na kunsztownie upiętym himationie, którego brzegi ozdobione były szerokim szlakiem purpury. Resztki polichromii na jednym z posągów kory z Akropolu mają purpurą znaczone uskoki fałdów na brzegach himationu oraz drobne rzuty ornamentu.