PASY POPRZECZNE
W ubiorach z lat 1337—1339 grupy tańczących dziewcząt na fresku z kapficy hiszpańskiej we Florencji widoczne są suknie z klinami i odcinane z tkaniny w pasy poprzeczne, na wysokości bioder pod przepasaniem połączone z równomiernie pofałdowaną tkaniną. Krój ten łączy się z modą przejściową ubiorów męskich około połowy stulecia. W innych sukniach tego fresku fałdy zebrane głównie na bokach oznaczają poszerzenie formy sukni tylko w dwóch miejscach. Rękawy wierzchnich sukien kobiecych przechodziły te same zmiany, co i męskie. Oprócz formy wąskiej mogły one być skrócone i zakończone zwisającym końcem. Wycięcia sukien kobiecych są aż do 1370 r. okrągłe i niewielkie. Około 1300 r. zakończyła się moda okrągłych płaskich czepków kobiecych, a na ich miejsce przyjęły młode i stare kobiety rozmaicie ułożone okrycia włosów lekko narzucanymi chustkami płóciennymi. Układanie lekkich chustek znane było powszechnie.